Biznis magazín o podnikaní a financiách

Ako na rodinné podnikanie v malom? Na čo netreba zabúdať

Rodinné podniky a vyznačujú viacerými spoločnými charakteristikami. Hlavnou črtou je väčšinové vlastníctvo a zámer presunúť podnik na ďalšiu generáciu. Okrem vlastníka pracujú v podniku aj viacerí členovia rodiny.

Ako na rodinné podnikanie v malom? Na čo netreba zabúdať
Ako na rodinné podnikanie v malom? Na čo netreba zabúdať (Foto: unsplash.com)

Prečo ÁNO

V mnohom sa líšia od obyčajných podnikov neovplyvnených rodinnými väzbami. V rodinných podnikoch sa kladie silnejší dôraz na kultúru a hodnoty. Viac sa pozerá na iné kritériá úspechu – nie iba zisk a rast. Rozhodovacie procesy sú rýchlejšie a priamejšie. Zvyšuje sa miera podnikavosti, ak podniká otec aj mama.

Podniky robia dlhodobé a stabilné rozhodnutia. Potreba vyššej snahy na získanie kvalifikovaných ľudí a zvyšovanie vlastnej vzdelanostnej úrovne. Manažéri v takýchto podnikoch dokážu viac riskovať, aj preto majú ťažší prístup k úverom.

Myslite dopredu

Aj tu platí, že treba byť na pozore. Rovnako ako keď plánujete dovolenku, myslite na správne cestovné poistenie. V podnikaní treba byť vždy obozretný. Ideálne ak sa viete poistiť, viete si vzájomne ručiť a rozdeliť tak riziko.

Na čo netreba zabúdať

V strategickom pláne má byť dôraz kladený na to, čo ide firma robiť, nie ako. Majte jasno v budúcom smerovaní a konfrontujte to so súčasnosťou. Pozrite sa na fungovanie Vášho podniku. Získajte čo najviac vstupov. Buďte pripravení na zmenu. Nastavte si časový rozvrh.

Priraďte ľuďom, čo budú mať na zodpovednosť. Transformujte strategický plán do funkčného podnikateľského plánu. Merajte, monitorujte a následne prispôsobujte. Komunikujte, komunikujte, komunikujte. Zdieľajte so svojimi zamestnancami nielen strategicky.