Biznis magazín o podnikaní a financiách

Dostávate sa na pracovisku do sporov? Alebo ako predchádzať konfliktom v pracovnom prostredí

S konfliktom na pracovisku sa už stretol alebo určite raz stretne každý. Firmu však môžu poškodzovať a brzdiť. Ako riešiť takéto spory z pohľadu vedúceho pracovníka alebo majiteľa firmy či podniku?

Dostávate sa na pracovisku do sporov? Alebo ako predchádzať konfliktom v pracovnom prostredí
(zdroj: unsplash.com)

Kedy sa pustiť do riešenie cudzieho konfliktu

Častokrát sa deje, že líder konflikty vo firme nerieši do momentu, kým to už naozaj nie je neúnosné. Dôvodom býva buď nedostatok času, alebo presvedčenie, že konflikty medzi sebou si zamestnanci majú riešiť sami. Ďalším dôvodom môže byť aj snaha zachovať mier za každú cenu. Keď však ide o konflikty zamestnancov, načasovanie je všetko. Začať riešiť každý minoritný konflikt a nedorozumenie hneď ako ho zbadáte, nemá zmysel. No ak sa dostanete do situácie, že každý o danom konflikte hovorí a očakáva sa, že sa začne riešiť a vy ako manažér máte zasiahnuť, vtedy je už pravdepodobne neskoro. Spoznať čas, kedy máte ako manažér zasiahnuť, sa dá podľa znakov konfliktu. Ak vidíte, že podriadený sa častejšie (viackrát za jeden až dva týždne) dostanú do menších nedorozumení a vidíte, že napätie medzi tými dvoma je zrejmé, vtedy je čas, kedy treba konflikt pomenovať a otvoriť.

Buďte neutrálni

A ako prakticky konflikty riešiť? Ostaňte neutrálni, aj keď vám osobnostne možno sedí viac jeden z týchto dvoch zamestnancov. Vaším cieľom pri riešení konfliktu nie je nájsť vinníka, ale riešenie. Riešenie, ktoré zachová motiváciu na oboch stranách. Keby ste sa rozhodli, že budete držať stranu jednému zamestnancovi, u druhého by to mohlo spôsobiť demotiváciu a nevypovedaný odpor. Ak si všimnete, že napríklad jeden z dvojice rozhodne hľadať u vás útočisko a chcieť vás na svojej strane, pomenujte to a povedzte, že sa nebudete prikláňať na nikoho stranu, no záleží vám na tom, aby ste našli riešenie vyhovujúce pre všetky strany.

Zachovajte pokoj (aspoň vy)

Riešenie konfliktov môže byť napätá situácia. O to viac potrebujete byť vy, ako líder pokojní. Nie odmeraní, ale pokojní. Ostať pokojným vám môže pomôcť pri tom, aké myšlienky si budete vyberať. Ak sa na danú situáciu budete pozerať ako na nutné zlo, ktoré potrebujete mať rýchlo za sebou a berie vám to energiu a čas, pokojní nebudete. Ak sa na danú situáciu pozriete ako na príležitosť posunúť spoluprácu vo vašom tíme na vyššiu úroveň a budovať svoj prirodzený rešpekt lídra, je viac pravdepodobné, že ostanete pokojní. Taktiež majte jasný cieľ (nájsť riešenie) a tiež predstavu a atmosfére, ktorú chcete vytvárať na stretnutí.